maanantai 19. huhtikuuta 2010

Tuhkakaaoksen hyvät puolet

On kummallista miten vähän uutisissa on ollut lentoliikenteen loppumisen hyvistä puolista. Uutiset keskittyvät ainoastaan "henkeäsalpaaviin ja hengästyttäviin" matkustajien kokemuksiin siitä, kuinka joutuivat jäämään rantakohteisiinsa moniksi päiviksi, tai jopa kulkemaan junalla takaisin. Ja ne lentoteollisuuden tappiot. Tarkoitus ei kuitenkaan ole vähätellä noita, vaan pointti on että niistä hyvistäkin puolista voisi kertoa.

Ensimmäiseksi:
Nyt jos joskus on sellaista hiljaisuutta, jota erittäin harvoin pääsee "kuulemaan". Sen oikeastaan huomaa vasta nyt, kun on niin omituisen hiljaista. Taivaalla lentävä kone kuuluu kymmenien kilometrien päähän matalana jyrinänä, ja sellaista hetkeä ei olekaan ettei joku kone olisi lähistöllä. Tähän tosin tottuu.

Toiseksi:22 000 peruttua lentoa päivässä. Monta kertaa olen törmännyt väitteeseen, että mitään ei kannata tehdä ilmastonmuutoksen torjumiseksi, koska tämä tulivuori purkaa kuitenkin hetkessä ihmiskunnan päästöt.

Aikamoista tuubaa sanon minä, ja antaa kuvan puhua puolestaan:


Kolmanneksi:
Ehkä tämä vähän herättää taas ihmisiä siitä uskosta, että olisimme jotenkin kaiken herroja.

Ps. Lentoliikenne taivaalla näkyy hienosti täältä:
http://www.flightradar24.com/

Edit. Kuva korjattu, tulivuoren päästöt olivatkin 10-kertaiset aikaisempaan verrattuna, mutta silti lentoliikennettä pienemmät. Kiitos vinkistä Anonyymi.

5 kommenttia:

  1. Mahtava opetus tämä on ihmisille myös siinä, kuinka riippuvaisia olemmekaan lentokoneista! Matkustajalentojen lisäksi iso määrä postia, tuontitavaraa ja muuta rahtia tulee lentoteitse, ja joudutaan nyt järjestelemään määränpäähänsä (viidellä eri kulkuneuvoilla kotimaahansa matkustavien ihmisten tavoin) uudelleen. Pienessä kuplassaan voisi hetken kuvitella insinöörien kehittelevän lentämistä korvaavia, nopeita matkustustapoja, mutta jos jotain kehitellään, taitaa se olla moottorien tuhkankestävyyskyky.

    VastaaPoista
  2. Onkohan laskelmassa huomioitu ne kaikki ylimääräiset bussi‐ ym. kilometrit, joita on syntynyt peruttujen lentojen tilalle?

    VastaaPoista
  3. Bruno: Toivon että tällaiset jutut muistetaan junaliikennettä kehittäessä. Kiinallahan on kunnianhimoinen tavoite yhdistää kaikki suuret kaupunkinsa luotijunilla, ja toteutuskin on jo pitkällä.

    Anonyymi: Tuskinpa. :) Olis kuitenkin hieno nähdä taulukko jossa on lentoliikenteen, autoliikenteen ja junaliikenteen päästöt samanlaisina pyramideinä.

    VastaaPoista
  4. Enpä ollut tullut ajatelleeksi tätäkään, hyvä että otit puheeksi. Mielenkiintoista olisi kuulla jonkun ilmakehätutkijan sanasia siitä, miten tällainen lentokonetauko vaikuttaa ilmakehän lämpenemiseen, lentokoneiden tiivistymisvanoilla kun on yllättävän kovia vaikutuksia.

    VastaaPoista
  5. Kannattaa vilkaista myös päivitetty versio tuosta, alkuperäisessä on melko paha pilkkuvirhe.

    VastaaPoista